GRATIS
60+ frågor och tips inför redigering
Att skriva scener för författare
Lista med förlag och agenter
Efter att ha jobbat över tio år med manus och text i olika former, är jag en van läsare. Din text är i säkra händer hos mig, vare sig du anlitar mig som lektör, redaktör eller skrivcoach.
Gratis guide
Se till att du har redigerat ditt manus innan du skickar till förlag
LÄS MER
Miljöskildring – Allt ligger I detaljer och upplevelsen!
En bra bok beskriver miljön för läsaren men en bestseller tar med läsaren på en upplevelse! Föreställ dig att läsaren öppnar upp boken och sugs in världen som historien utspelar sig i. Sträva efter att göra din läsare en del av världen och din berättelse. Hur gör vi då detta?
Det kan vara svårt att finna balansen mellan för lite och för mycket miljö. Du vill att läsaren ska vara på plats och följa karaktärerna. Du vill inte att det ska bli för detaljerat så att det blir för komplicerat eller långdraget för läsaren. Det är inte bra att skriva mer miljö än vad som krävs för att läsaren ska få en känsla, bild och upplevelse av platsen.
Exempel A: Till höger står en soffa med ett bord framför och bredvid står en växt.
Exempel B: Till höger står den vita tygsoffan som är alldeles för långt från väggen och lämnar en bred springa för katten att gå. Bredvid står växten som Lisa fick från sin mamma i inflyttningspresent för två års sedan, blomstrande och färgstark som att hon fick den igår.
Vilket exempel gav dig en upplevelse och känsla?
I exempel B nyttjar du miljöskildringen och avslöjar karaktärens egenskaper och stil. Lisa har en katt, har bott i sin lägenhet i två år, hon tar hand om sina växter vilket i sig är ett karaktärsdrag.
Om du redan beskrivit lägenheten tydligt vid ett tillfälle i historien behöver du inte beskriva allt igen. Då räcker det med att nämna någon detalj som för läsaren tillbaka till rummet, exempelvis: “Vi satte oss i hennes vita tygsoffa och drack en kopp kaffe. Jag hade svårt att koncentrera mig på vad Lisa sa, då jag hörde katten leka i springan bakom soffan.”
När du redan har beskrivit detaljerna i en tidigare scen är det lätt att förankra nästa scen genom att endast nämna en detalj.
Synen och känslan försvinner oftast inte vid miljöskildring, medan smak, ljud och lukt är något som kan glömmas bort. Ett tips är därför att skapa en lista för varje scen, och fylla i vilka sinnen du använt i den scenen för att se om något saknas. Genom att ha med alla fem sinnen förstärker du upplevelsen av berättelsen. Detta betyder dock inte att du måste använda alla sinnen i varje scen.
Alla individer är olika. Vi ser saker på olika sätt och lägger märke till olika saker. Detta är viktigt att få fram och tänka på när du beskriver miljön och platsen scenen utspelar sig på. Om du till exempel har en karaktär som älskar vatten kommer hen beskriva platsen på ett sätt, medan en karaktär som är livrädd för vatten och inte kan simma beskriver den på ett annat sätt. Till exempel:
A) Personen som älskar havet kommer kanske känna vinden i håret, höra vattnet slå mot stranden på ett behagligt och terapeutiskt sätt. Känna doften av havssalt och se hur solen stutsar på havsytan.
B) Personen som är livrädd för havet kommer kanske känna vinden slå mot ansiktet och pressa hen in mot vågorna som obehagligt kryper upp mot strandkanten och gör stranden kortare och kortare. Hen känner doften av havets oändlighet och mörker.
Det som du ska tänka på är att inte skriva ut att personen älskar eller hatar vatten utan låta beskrivningen av karaktärens upplevelse förklara det för läsaren.
En roman utan känslor ger inget värde för läsaren då hen läser din bok för att följa med på en känslomässig resa och en bra berättelse. Om du skriver en deckare vill dina läsare högst troligt få spänning. Skriver du en Fantasy vill läsaren troligtvis försvinna in i en annan värld med övernaturliga faktorer. Oavsett genre behöver du ha med känslor. Utan känslor blir berättelsen svårsåld och läsaren kommer att lägga ifrån sig boken.
Fundera på vad du vill att din läsare och protagonist ska känna i varje scen. Förmedla dessa känslor med hjälp av miljöskildring. Det finns klassiska beskrivningar för miljön som indikerar vissa känslor som till exempel: “en sol som går i moln” – då vet vi att något snart kommer hända. Likaså om “vågorna börjar slå hårdare mot strandkanten” – då vet vi att en förändring kommer att ske.
Vilka verb du använder är också viktigt för känslan. Undvik adjektiv och använd istället starka verb. Du kan till exempel byta ut “går långsamt” till “hasar”, eller “hemsk sång” till “oljud”. Det ger en större effekt och minskar onödiga ord. Tänk även på att ladda orden med positiv eller negativ laddning när du skriver miljöskildring. Skuttar hon eller marscherar hon fram?
Adjektiv som inte säger något och allmängiltiga beskrivningar är också något du vill undvika. “En stor sjö”, säger ingenting. Om du däremot skriver “sjön var lika stor som två fotbollsplaner” skapar du en bild i läsarens huvud. “Ett hus” ger ingen klar bild av huset. Om du däremot skriver “en 70-tals villa som ingen verkade ha brytt sig om på åratal” får läsaren en bättre bild av huset.
Vanliga misstag är att inte nyttja platser och miljöer för att förstärka känslan i berättelsen. Fundera på vilken plats som kommer skapa mest känslor hos din karaktär och mest nyfikenhet hos läsaren.
Många författare skriver ut viktiga samtal mellan karaktärer som sker i telefon eller på slumpmässiga platser som vid köksbordet eller på ett kafé. Man väljer den plats som man kommer att tänka på först. Istället kan du välja en plats som har en känslomässig koppling för karaktären och som därmed ger ett extra värde till berättelsen.
Säg att två karaktärer bråkar om ett mord som skedde i ett övergivet hus. Istället för att bråka över telefon, kan de träffas på bakgården där mordet skedde. Kanske mitt i natten. Spänningen blir då genast större.
Välj platser som påverkar karaktärerna och dra nytta av stämningen platsen ger.
Miljöskildring är alltid viktigt för att läsaren ska kunna se var karaktärena befinner sig. Men ibland är det extra viktigt att fundera över hur du ska väva in miljöskildring. Några exempel på det är:
• I spänningsfyllda scener med action. Vid en sådan scen gäller det att beskriva vad som händer runt omkring för att skapa dramatiken, oron och spänningen. Men du vill inte ha med för mycket miljö och detaljer, för då drar du ner tempot.
• Om du medvetet vill skapa en effekt, en särskild stil.
• Om du vill förändra miljön under berättelsens gång. Då är det viktigt att beskriva miljön före, så att läsaren kan se förändringen som skett.
• Om en miljö är extra viktig i historien och kommer tillbaka flera gånger, är det viktigt att gestalta den grundligt första gången den kommer, så att du endast behöver använda dig av små detaljer när den återkommer.
• När miljön är ovanlig, som i Fantasy, Si-Fi och historisk roman är det viktigt att måla upp miljön då läsaren inte har en aning om hur det ser ut i miljön annars.
Avslutningsvis vill jag göra dig uppmärksam på vanliga misstag många författare gör vid miljöskildring:
• Man överbeskriver. Dagens läsare har mindre acceptans för överbeskrivning än man hade förr. De vill inte läsa hela sidor med miljöskildring, utan vill att fokus ligger på händelsen och karaktärerna.
• Man beskriver platsen men inte tiden. Glöm inte att beskriva när på året scenen utspelar sig. Vilken tid på dagen? Hur lång tid har det gått sedan senaste kapitel? Det är viktigt att läsaren kan följa tidslinjen.
• Man gestaltar mycket i tillbakablickar. Om du ska beskriva något från en tidigare tid ska du undvika för mycket miljöskildring.
• Man stannar upp och beskriver miljön i långa sjok. Istället för att skriva hela sidor om en miljö som karaktären bara tittar på och inte rör sig i är det bättre att se till att karaktären rör sig i miljön och att väva in miljön lite eftersom.
• Man beskriver en miljö som alla andra har gjort. Se till att vara unik och gestalta miljön från karaktärens perspektiv.
• Man använder “darlings” på var och varannan sida. Det är lätt att använda samma beskrivningar och använda samma element om och om igen. Försök att variera din miljöskildring.
• Man använder för mycket adjektiv och adverb. Kolla igenom din text och se om du kan stryka några adjektiv och adverb.
• Man glömmer helt miljö i spänningsscener.
• Man använder endast synen och glömmer övriga sinnen. Förstärk miljöskildringen genom att använda alla sinnen.
HÄMTA PDF
33 sidor med frågor och tips som hjälper dig att redigera din historia.
HÄMTA PDF
En grundlig genomgång i 10 delar, totalt 54 sidor. Lär dig att skriva scener, så att läsaren dras med i din historia.
Om Mig
Tjänster
KURS
Blogg
Kontakt
Hej, Det är jag som är Marita. Förutom att jobba som lektör och redaktör är jag, Precis som du, en person som älskar att skriva.
Efter att ha jobbat över tio år med manus och text i olika former, är jag en van läsare. Din text är i säkra händer hos mig, vare sig du anlitar mig som lektör, redaktör eller skrivcoach.
Till Toppen
Lektören svarar på frågor
HEM