GRATIS
60+ frågor och tips inför redigering
Att skriva scener för författare
Lista med förlag och agenter
Efter att ha jobbat över tio år med manus och text i olika former, är jag en van läsare. Din text är i säkra händer hos mig, vare sig du anlitar mig som lektör, redaktör eller skrivcoach.
Gratis guide
Se till att du har redigerat ditt manus innan du skickar till förlag
LÄS MER
För att läsaren ska vilja följa med genom hela din historia är det viktigt för dig att skriva karaktärer som skapar nyfikenhet. Alla karaktärer i din berättelse är komplexa individer. Precis som för människor i verkliga livet, händer det saker i dina karaktärers liv som formar dem. De kanske är med om en traumatisk upplevelse som tvingar dem att växa upp fort. Alla människor har ett förflutet, likaså dina karaktärer. Det är viktigt att beskriva och förklara detta för din läsare, att det finns ett motiv för handlingarna som sker i din historia.
I Skrivmaskinen – vägen till publicering (ett medlemskap för dig som älskar att skriva karaktärer och allt annat) går vi in på djupet gällande hur man bygger upp en karaktär med karaktärsmål, karaktärslögn, karaktärsbrist, osv. Men här kommer en förkortad version som jag hoppas ska hjälpa dig i ditt skrivande.
Alla huvudpersoner (även viktiga bi-karaktärer) behöver ha en drivkraft och något som de vill uppnå under berättelsens gång. Detta kategoriserar vi i externa mål och interna behov.
Externa mål är något som läsaren kan se när det händer, t.ex. att karaktären vill hitta en mördare, råna en bank eller vinna ett maraton. När karaktären når det externa målet är det dags för författaren att knyta ihop historien, då det externa målet oftast är höjdpunkten med hela berättelsen.
Det interna behovet är mer abstrakt och alltså inget läsaren behöver kunna “ta på”. Det kan vara att få kärlek och uppskattning eller att våga följa sina drömmar. Behovet är oftast kopplat till det vi kallar för karaktärslögn, något som vanligtvis uppstår när din karaktär är barn eller ungdom.
En karaktärslögn är något karaktären tror fullt ut är på riktigt, men som alla andra – inklusive läsaren – förstår inte är sanning. Lögnen kopplas i sin tur ihop med karaktärens sår och skapar även bristen eller bristerna som karaktären har.
Exempel på karaktärslögn: En tjej vid namn Bella tycker att hon inte förtjänar kärlek eftersom hon som barn orsakade sin brors död. Hon skickade iväg brodern till affären för att köpa glass och på vägen hem blev han mördad. Alla förstår att det inte är Bellas fel att hennes bror blev mördad, men hon har tagit på sig skulden för detta och det blir till hennes sanning (och därmed hennes karaktärslögn).
Andra exempel på händelser som kan leda till karaktärslögner är:
För att skriva karaktärer som är intressanta för läsaren behöver du skapa ett karaktärssår hos din karaktär. Vad är då det? Jo, det är såret som skapas i samband med händelsen för karaktärslögnen. I Bellas fall beskyller hon sig själv för broderns död och därmed också familjens sönderfall. Hennes sår kan då exempelvis vara att hon tänker “det borde ha varit jag som dog istället för min bror”.
Andra exempel på karaktärssår är:
För att skriva karaktärer som läsaren kan identifiera sig med behöver du se till att dina karaktärer har brister. Ingen är perfekt. Endast tråkiga karaktärer saknar brister. En brist föds oftast ur karaktärslögnen och karaktärssåret. I Bellas fall sätter hennes svåra skuldkänslor spår i henne och gör kanske att hon undviker människor och inte släpper personer nära, eftersom hon tycker att hon inte förtjänar en familj och vänner. Eller för att hon är rädd att samma sak ska hända igen, att hon ska vara orsaken till att någon annan människa dör.
När du skriver en historia är oftast ditt mål att huvudpersonen ska bli av med karaktärslögnen genom att övervinna sina brister. Du måste då tänka utifrån lögnen: Vad behöver Bella utsättas för i berättelsen för att övervinna sina brister och sår?
Exempelvis: Bella beger sig ut för att ta reda på vem mördaren och därmed vem som mördade hennes bror. Hon tvingas därmed ut i världen och träffar människor för att söka efter mördaren. Hon träffar då kanske en vän som hjälper henne, vilket leder till att hon får uppleva vänskap. Kanske träffar hon ockeå en kille som det uppstår kärlek med och han får Bella att inse att hon är värd allt som kärleken kan ge. Sakta men säkert lär sig Bella att tro på att hon inte var orsaken till broderns död och att hon inte kommer att vara orsaken till att någon annan dör.
Nästa steg är att skapa empati för dina karaktärer. Det här är en ytterst viktig ingrediens för att du ska lyckas med att skriva karaktärer som fångar läsaren. Förståelse är en av de absolut viktigaste sakerna när du skapar karaktärer till böcker eller filmer. För om vi inte förstår varför en karaktär gör som hen gör, bryr vi oss inte om hen, vilket gör historien ointressant. För att skapa empati måste du som författare förstå och sätta dig in i hur varje karaktär tänker, speciellt i hur huvudpersonen tänker.
Ett bra exempel på detta är onda personer i böcker och filmer, som i American Psyco där huvudpersonen springer omkring och mördar en massa människor. Du tycker inte om vad han gör men författaren har förmedlat hans motiv och orsaken till att han mördar, och det skapar ett intresse och en förståelse för mördaren. Detta gäller alla karaktärer, även antagonisten.
Skriv gärna ut anledningar till att antagonisten gör motstånd mot din protagonist. Beskriv antagonistens perspektiv och skapa därmed ett djup i din berättelse. Antagonisten är hjälten i sin egna historia. Om du tänker på Batmanfilmerna, så är Batman hjälten i dessa historier. Men om du istället tittar på filmen Jokern, följer du huvudpersonen Jokern som är Batmans antagonist. Och då är det Jokern som är huvudperson (protagonisten) och det är honom man följer och får empati för.
Tänk på att motivet måste vara starkt, så att läsaren kan relatera till situationen. T.ex: Om mördaren dödar för att han har en dålig dag, får inte läsaren någon förståelse för honom och det blir inte intressant. Om mördaren däremot mördar för att han har blivit torterad av den person som han mördar, förstår läsaren hans motiv till mordet och de vill läsa vidare för att få reda på mer.
I verkliga livet när du träffar nya människor får du ett första intryck under de första 30 sekunderna. Det är precis likadant med karaktärer i böcker. Därför vill du att första beskrivningen av din protagonist ska ge rätt intryck och framförallt göra ett första intryck. Många författare glömmer bort detta.
Ett klassiskt exempel är:
Hen vaknar i sängen, tittar sig i spegeln och tycker att hens blå ögon är rödsprängda och att håret står åt all håll. Hen är inte alls sugen på att gå till jobbet.
Vad får du av intryck av den här karaktären? Du kan ana att hen har varit ute och festat hela natten eller har haft en lång vecka på kontoret men du vet inte så mycket om personen egentligen. Personen kan vara en målmedveten karriärkvinna eller en festgalen omotiverad man. Vi vet inte.
Om du däremot skriver att hen leker med sitt barn i en park, de skrattar och kramas. Hen plockar upp sitt barn i famnen, och säger att barnet är den viktigaste personen i hens liv. I det ögonblicket träffas hen av en gevärskula. Kulan går genom hen och in i barnet, som dör.
Detta ger oss ett betydligt starkare första intryck av personen. Man förstår att hen älskar sitt barn och motivet till hämnden som senare kommer avslöjas. Vi bryr oss inte om ifall karaktären är ond efter detta, eftersom första intrycket är att hen är en kärleksfull förälder som vill hämnas. (Kanske har du sett filmen FaceOff, där första scenen är just denna scen.)
Det finns massvis med händelser som skapar starka första intryck, så pass starka att det blir svårt att få läsaren att senare ändra sin åsikt om karaktären efter första intrycket. T.ex:
Det är alltså jätteviktigt att tänka ut vilket första intryck du ger läsaren, så att läsaren inte först får ett felaktigt intryck som inte går att “tvätta bort”.
Att skriva karaktärer vars röster skiljer sig åt är en svår konst. Många författare tycker att just rösten är svår att få till. Men det är väldigt viktigt att skilja på rösterna mellan karaktärerna i din historia. Rösten handlar inte enbart om vad karaktärerna säger högt, utan också om hur deras tankar ser ut.
Du kan förtydliga vem det är som pratar/tänker genom att använda olika ord och synonymer för varje karaktär. Utfyllnadsord är något som ger en genuin känsla till dina karaktärer som t.ex. “liksom” och “typ” men att använda synonymer är ännu viktigare. Lisa kanske använder ordet “absolut” medan Rickard säger “jadå!”. Gör gärna en lista på vilka ord varje karaktär använder, så får du bättre koll på hur du vill att de ska tala.
Skriver du en historia med flera olika perspektivpersoner är det extra viktigt att särkilja rösterna. Det måste inte vara storslagna saker, men det är viktigt att det finns en liten skillnad. Om vi har en perspektivperson som är en 75-årig dam, och en perspektivperson som är en femårig gosse, så blir det märkligt om deras berättarröster är exakt likadana.
Var noga med att replikerna för olika karaktärer ser olika ut. Alla individ tänker på olika sätt och har olika inställningar till livet och situationer, och de talar därmed också olika. Ett tips är att testa att skriva fram din person genom att skriva jag-perspektiv för att lära känna personen och sätta dig in i karaktärens tankar och känslor. Vad använder den här personen för tankesätt, vad har personen för inställning till livet? Är hen optimist eller pessimist?
Farbror Henning, 97 år och ständigt positiv, pratar på ett sätt medan Lisa, 50 år, som tycker allt i livet är jättetråkigt ser världen på ett annat sätt.
Rösten kan avgöras av många saker som t.ex. ålder, yrke, utbildning, intressen, var karaktären bor och vem hen umgås med m.m.
En bra bok innehåller båda platta och runda karaktärer. En platt karaktär är en karaktär som oftast bara har en tydlig personlighet (ex. att hen alltid är avundsjuk när hen dyker upp på scenen) och hen förändras inte. Bi-karaktärer är ofta platta.
En rund karaktär är en person som utvecklas under berättelsen s.k. karaktärsutveckling. De allra flesta huvudpersonerna i romaner är runda karaktärer.
I vissa fall är huvudpersonen mitt mellan platt och rund. Detta är vanligt när man skriver bok-serier, eftersom läsaren vill ha en huvudperson som hen känner igen, bok efter bok. Det innebär att huvudpersonen är komplex men hen förändras inte mycket genom serien.
Att skriva karaktärer som är komplexa är inte alltid lätt. Men genom att skapa motsägelser hos din karaktär uppnår du den här effekten. Precis som människor i verkliga livet, ska inte din karaktär vara perfekt för då kan inte din läsare relatera till hen och då finns risken att läsaren tappar intresset för historien.
Du kan tänka på karaktärens brist när du skapar motsägelser. Hur kan din karaktärs brist skapa olika problem för hen? Och om hen ser bristen hos en annan person i berättelsen, hur agerar hen då?
T.ex. om din karaktär är extremt svartsjuk och hen är ute på fest och ser en annan person bete sig svartsjukt och tänker “så kan man ju inte bete sig” och säger till personen i fråga. Detta skulle vara oväntat för läsaren och skapa komplexitet hos karaktären, eftersom hen visar två sidor: svartsjuka och motstånd mot svartsjuka hos andra.
Vi avslutar med vanliga misstag jag ser i texter som jag läser:
HÄMTA PDF
33 sidor med frågor och tips som hjälper dig att redigera din historia.
HÄMTA PDF
En grundlig genomgång i 10 delar, totalt 54 sidor. Lär dig att skriva scener, så att läsaren dras med i din historia.
Om Mig
Tjänster
KURS
Blogg
Kontakt
Hej, Det är jag som är Marita. Förutom att jobba som lektör och redaktör är jag, Precis som du, en person som älskar att skriva.
Efter att ha jobbat över tio år med manus och text i olika former, är jag en van läsare. Din text är i säkra händer hos mig, vare sig du anlitar mig som lektör, redaktör eller skrivcoach.
Till Toppen
Lektören svarar på frågor
HEM