Att skriva scener – Del 1
Vad en scen är
En scen är byggstenarna i en historia. Vare sig du skriver novell, barnbok, roman eller filmmanus, är scenen något du behöver bemästra för att du ska skriva en fantastisk historia.
Ett vanligt förekommande problem bland författare och skribenter, är att de inte riktigt kommit underfund med vad en scen faktiskt är.
En enkel tumregel är att en scen är en händelse som utspelar sig på en och samma plats under en kortare tidsrymd, där läsaren för följa med i handlingen steg-för-steg. Läsaren ska vara där och uppleva det som sker, kunna se havet, uppleva havsdoften, höra måsarna, känna hur sanden rinner mellan fingrarna och få smaken av nygrillad aborre på tungan.
Vad en scen inte är
Att sammanfatta handling är inte en scen. En sammanfattning är ex. “Hanna hade blivit inlåst i en källare av en seriemördare. Men en morgon lyckades hon rymma när han låg och sov. Hon rusade genom skogen och kom till slut ut på en skogsväg, där en ung man i en lastbil fick syn på henne.”
Sammanfattning har sin plats i en historia, men inte i scenen. I en scen ska du hålla sammanfattning kort, om du behöver ha med sådan alls. Sammanfattning kommer istället mellan scenerna, i de mindre spännande delarna i en historia. De finns där för att skapa en brygga mellan två scener. Men mer om detta kommer längre fram i denna kurs. Först ska du lära dig att skriva scener.
En scen utspelar sig steg-för-steg, så att läsaren kan följa med i handlingen som om de vore där.
Hur börjar man en scen?
Hur börjar man då en scen? Det kan man förstås göra på många olika sätt. Men vi ska göra det enkelt för oss. Du ska börja din scen med att du har en karaktär som vill något. Att din karaktär har ett mål är nämligen viktigt i scenen (precis som din karaktär har ett övergripande mål i din historia).
Här är möjligheterna oändliga. Din karaktär kan ha både externa (yttre) mål, och interna (inre) mål. Men för att göra det enkelt, börja med att jobba med att din karaktär har ett externt mål, något som är enkelt för läsaren att förstå; läsaren ska kunna se när din karaktär uppnår målet (eller misslyckas med att uppnå målet).
Hur du kan börja en scen
Här följer ett par exempel på hur du kan inleda en scen:
“Micke hörde någon komma uppför trappan. Han kastade sig in under sängen i samma ögonblick som sovrumsdörren gled upp. Fan, om någon hittade honom nu var det kört.”
(Mickes mål är att inte bli hittad.)
“Jag tryckte mjölkpaketet mot bröstet. Kunde tanten i kassan se hur det buktade ut under tröjan? Nä, det syntes inte. Men hon tittade på mig som om hon visste.”
(Jagets mål är att dölja att hen stulit ett mjölkpaket.)
Glöm inte konflikt
Scenen ska också innehålla konflikt. Din karaktär vill något men hen måste få motstånd, hen måste kämpa för att nå målet. Om hen inte får kämpa, blir scenen ointressant för läsaren. Tänk dig att din karaktär blivit fastkedjad och inlåst i en källare av en seriemördare. Din karaktärs mål är att fly. I din första scen har din karaktär som mål att komma loss från sina kedjor. Och din karaktär lyckas utan problem.
I nästa scen är din karaktärs mål att komma ut ur det låsta rummet. Och även det sker utan problem. I nästa scen är din karaktärs mål att smyga förbi den sovande seriemördaren. Och det går hur lätt som helst. Nu har du en irriterad läsaren, som slår igen boken.
Sätt din karaktär i trubbel
Det du vill är att sätta din karaktär i trubbel. Läsaren vill att din karaktär ska kämpa för att nå målet, läsaren vill se hen lösa problem, och lära känna hen längs vägen. Läsaren vill också ofta att karaktären inte uppnår målet, eller uppnår målet men då hamnar i mer trubbel. Detta tredje steg i scenen kallas för katastrofen.
Om vi återgår till att din karaktär är inlåst i källaren hos en seriemördare, skulle det kunna se ut på följande vis:
Din karaktärs mål är att fly från källaren. I din första scen har din karaktär som mål att komma loss från sina kedjor. Nu vill du sätta din karaktär i trubbel. Ett exempel är att hen kommer loss från kedjorna, men endast genom att bryta av båda tummarna.
Nu kan din karaktär inte använda sina tummar, vilket skapar nya problem. När hen ska lyckas få upp dörren till rummet, blir det exempelvis extra svårt att göra detta pga de brutna tummarna. Det handlar alltså om att skapa konflikter (motgångar och trubbel) för din karaktär, så att hen inte uppnår målet, eller uppnår målet men saker blir värre (ex. hen måste bryta av tummarna för att nå målet att komma loss från kedjorna).
Var inte rädd för att sätta din karaktär i trubbel!